Petua terkini yang saya praktikkan…lembapkan kulit

Panjang pulak taju entri ni. Takpe, nampak gempak sikit. 🙂 Gempak ker???

Bercerita pasal petua ada juga petua-petua yang saya amalkan sama ada pada diri sendiri ataupun pada Tuah. Tapi selalunya petua-petua tu tak diamalkan secara istiqamah sebab memang perangai diri ini yang susah nak konsisten. Antara petua yang saya pernah amalkan ialah meletakkan putih telur pada muka. Ada jugak la beberapa kali saya buat bila darjah kerajinan tu mencapai tahap maksima hehehe…Lagi, sapukan kunyit hidup pada hidung Tuah bila dia selsema. Yang ni, memang tak berapa berkesan dengan Tuah walaupun mak-mak orang yang praktikkan memang katanya berkesan kat anak-anak diaorang. Tuah pulak boleh tumbuh ruam bila saya buat petua ni. Hehehe..Terus saya stop pratikkan petua ni.

Okey, kembali kepada petua terbaru saya. Lately ni, memang kulit saya kering. Pekerja spa yang selalu saya pergi tu pun kata saya memang jenis kulit kering. Aah.. dah selalu pergi spa, pilih jelah apa-apa treatment untuk selesaikan masalah tu kan? Tapi…kalau dah ada petua yang murah dan senang apalah salahnya kita buat sendiri kat rumah kan? Jimat duit.

Yang menjadi kerisauan saya sudah semestinya kulit muka. Yelah, even dah pakai pelembap, kulit kering je terutama kat bawah bibir. Malu i, u. Jadi, dengan rajin dan semangatnya saya mulalah berhubung dengan en. google untuk mencari apakah petua untuk mengatasi masalah antarabangsa saya ni. Okey..dah jumpa. Tapi disebabkan saya yang malas ni jadi saya ambil petua yang paling ringkas dan sangat murah iaitu dengan menyapu yogurt ke seluruh muka. Wow! dan hasilnya memang menakjubkan. Berkesan!

Dua malam dah saya buat nak-nak bila saya rasa kulit saya kesat sangat. Caranya mudah saja…beli mana-mana produk yogurt asli kat pasaraya, ya? Yang harganya cuma RM1.49, itu harga kat Econsavelah. Kemudian apabila waktu malam, lazimnya bila saya dah settlekan semua kerja rumah baru saya start nak manjakan diri. Ambil sesudu yogurt, sapukan ke seluruh muka dengan jari, ya. Sapu rata-rata. Pastu biarkan seberapa lama yang suka ataupun sehingga kering. Dah kering, basuhkan muka dengan air. Tak kisahlah air paip ke air suam ke. Mana yang berkenan. Dah siap. Senang dan mudahkan? Nak muka lagi mulus, cuci muka dengan pembersih muka pastu pakai penyegar dan krim malam. Tapi, kalau tak buat pun, memang confirm kulit jadi lembap keesokan harinya.

Nota : Selepas pakai yogurt tu, memang muka rasa mengenyam sikit-sikit tapi abaikan saja. Sebab kesannya memang terbaik.

yogurtDiambil daripada mylovelyfamily-ana.blogspot.com. Ini saja bahannya. Saya lebih suka jenama Marigold sebab kalau untuk dimakan jenama tu yang kena dengan tekak saya 🙂

Tinggalkan komen