Berjaya juga buat puding raja. Suka! Suka!

Assalamualaikum…

Setelah berkali-kali percubaan buat puding raja tanpa jala emas, akhirnya hari itu memang hari yang menggembirakan buat saya! Menjadi juga jala emas saya. Suka sangat! Alhamdulillah….

Al-kisah, department saya nak buat makan-makan sempena majlis perpisahan Ellia Zuliana aka Nana yang akan berhijrah ke agensi kerajaan. Kawan-kawan dok request nak makan puding raja. Teringinlah…kesian pulak mendengarnya kan? Jadi, punyalah nekad memang nak buat jugak.

Bab cari barang renyah sikitlah. Majlisnya hari Selasa. Jadi, hari Ahad saya ajak my adeng pergi Giant. Ingat nak beli semua barang kat sana. Sekali ada juga yang tak adanya. Barang yang dapat hanya ceri dan buah prun. Buah gajusnya saya tak berkenan sebab x lawa, kecut dan kecik. Kalau ikut hati nak beli sebab malas nak fikir dah. tapi bila fikir semula, kita ni nak bagi orang makan mesti guna bahan yang terbaik, ya dok? Bahan untuk jala emas tu paling elok guna telur itik tapi tak ada juga kat Giant tu huhu…Balik dari Giant menyinggah pulak kedai jual bahan kek. Beli kacang gajus dan corong untuk ‘menjala’ nanti.

Haa…tak cukup bahan lagi tu. Bahan utamanya…pisang saya kena cari kat pasar malam hari Isnin pulak. Bertabahlah hati sebab kenangkan kawan-kawan. Hari Isnin, saya dan my adeng cuti sebab Tuah ada 2 temujanji kat HUKM. Petang pulak, temujanji Saif kat Klinik Kesihatan Bandar Baru Bangi. Balik klinik, singgah pasar malam. Pisang untuk puding raja ni tak boleh guna sebarangan pisang, tau? Kena guna pisang lemak manis. Memang sangat sedap! Selalunya ada kat pasar malam tu tapi hari tu mungkin saya datang awal kot, sebelum pukul 5 orang yang jual pisang tu tak ada pulak. Saya cuba meninjau kot-kot bernasib baik. Alhamdulillah ada jugak orang jual pisang tapi pisang emas. Tak apalah, beli jela. Pisang emas pun ok cuba rasanya tak semantap pisang lemak manis la. Pisang lemak manis ni kalau kat kampung saya memang senang la nak cari. Dah asal makanannya dari Pekan Bandar Diraja, kan?

Operasi seterusnya mencari telur itik. Tapi memang tak ada rezeki, tak jumpa telurnya. Jadi, alternatifnya guna telur ayam sajalah. Telur ayam pun ok tapi ia tak selikat dan warnanya pucat tak macam telur itik. Tak apa,, take a breath! Yang penting kita niat buat dengan kasih sayang hehe…

Lepas Maghrib, my adeng tolong masak. Saya start kerja dalam pukul 9.30 malam. Siap semua dengan basuh pinggan mangkuk sekali dalam pukul 11.30. Anak-anak pun tak tidur lagi. Kuat betul 2 hero saya berjaga.

Okey, sekali lagi bahan-bahan untuk pusing raja (ini ikut apa yang saya buat). Sebelum ni dah ada dalam entri https://ilhamfatihah.wordpress.com/tag/puding-raja/ tapi yang ni saya copy resepi orang lain.

Bahan-bahan:

2 ikat pisang
Minyak masak untuk menggoreng
Sedikit butter/marjerin

untuk jala emas:

7 biji telur ayam (seeloknya telur itik)
2 sudu gula
1 cawan air

untuk hiasan:

ceri
kacang gajus   (agak-agak berapa banyak nak guna)
buah prun

untuk kuah:

satu tin susu cair
satu tin air
4 susu besar tepung kastard (dibancuh dengan air terlebih dahulu)
Sedikit garam
5-6 sudu gula

Cara membuat:

Mula-mula saya buat jala emas dulu. Caranya didihkan air dengan gula. Dah mendidih, mulalah menjala macam buat roti jala tu. Percubaan pertama,jala emas saya ni memang tak berapa cantik la.

Kemudian, saya goreng sekejap buah gajus tanpa minyak. Agak-agak jangan sampai hangus pulak.

Step ketiga, saya goreng pisang dengan cara deep frying. Pisang kena tenggelam dalam minyak. Ini pun goreng sekejap saja. Pisang tu dah kuning sikit, terus angkat. Nanti lembik pulak. Marjerin untuk bagi rasa pisang tu sedap dan lemak sikit.

Kuah puding pulak, campurkan semua bahan dalam periuk dan masak atas api sederhana. Dah pekat sikit tutup api.

Seterusnya masa untuk menyusun dalam bekas dan menghias. Yang ni ikut kreativiti sendiri, ya?

Nak makan, kaut bahan pisang dan curah kuah di atasnya. Dijamin sangat sedap!

Alhamdulillah. Bawak pergi opis, sekejap saja dah licin. Itupun kawan-kawan kata kenapa bawak sikit. Huhu..maaflah kawan-kawan tu saja yang termampu mengikut keupayaan tenaga yang ada. Nasib baik hari itu Tuah dan Saif tak kacau. Cuma masa nak menghias tu, Tuah tanya, ibu masak apa tu, ibu? Hehehe..

Tempahan pun dah ada hahaha..ini sangat best! Insya Allah…saya kena usya tempat yang jual pisang dan telur itik dulu. Di samping, kira kos untuk jualan. Lepas tu baru boleh penuhi permintaan kawan-kawan.

hasil

Ini yang saya dapat menggunakan mengikut kiraan bahan-bahan yang digunaka. Yang 2 bekas bulat tu, saya bagi satu masing-masing untuk cikgu anak-anak. 


puding


 

Tinggalkan Jawapan

