Ini memang betul-betul demam! Gara-gara Descendants of The Sun!

Salam siaran. Dah April pun.

Dan dalam bulan 3 dan 4 ni saya demam. Demam drama Korea yang paling popular dan trending sekarang ini…Descendants of The Sun (DOTS). Seriously, saya memang tak tahu langsung pasal kewujudan drama yang menampilkan heroin Hallju kegemaran saya, Song Hyekyo ini.

Saya tahu pun melalui ofismate saya, yang sama penggemar drama Korea macam saya hehe. Saya memang suka drama Korea sejak zaman Autumn in My Heart tapi tak semua drama yang saya tengok. Saya tapis jugak la. Kalau pelakon favourite saya ada dan jalan ceritanya menarik, memang saya layan la. Contoh macam drama, A Man Who In Loves lakonan hero kegemaran saya, Song Seungheun. Tapi ada jugak drama yang saya tak kenal atau suka pelakonnya tapi disebabkan cerita tu best, saya tengoklah. Contoh, drama The Village-Achiara.

Berbalik pada DOTS ni, ia mengisahkan kisah cinta antara seorang tentera Special Force lakonan Song Joongki sebagai Kapten Yoo Sin Jin/ Big Boss dan Song Hye Kyo sebagai Dr Kang Meo Yeon. Suka sangat masa first time diaorang jumpa. Gaduh-gaduh dulu. Berprasangka. Lepas tu, hati dah mula something. Cute sangat!

Saya start tengok episod 3 atau 4. Masa tu scene Kapten Yoo dan Dr Kang berjalan kat satu pulau yang ada bangkai kapal besar tu. Macam merepek je sebab tentera dengan doktor kot dan time tu pulak kat tempat yang ditugaskan untuk tugasan keamanan? Macamana boleh bersiar-siar begitu. Hehe…Tapi disebabkan saya suka SHK, saya try tengok marathon dari episod 1-4 . Haaa….dah faham jalan cerita dan betapa sweetnya mereka berdua ni, demam terus. Addicted! Tak pernah macam ni kot. Sampaikan wallpaper, handphone, whatsapp, pc kat opis pun saya letak gambar diorang. Bermula daripada situ la saya start google tentang SJK. Mamat ni bila pakai baju biasa, nampak biasa je. Tapi dia nampak sangat manly dengan persalinan tentera tu. Tak cair???

Sekarang dah nak masuk episod 13. Diorang dah balik ke Korea selepas terlibat dalam misi keselamatan di Uruk. Azamnya nak tahan diri dari tengok sehinggalah minggu depan. Tapi tak tahulah. Dah la sekarang ni setiap hari intai IG tengok diorang yang sekarang ni sedang buat promosi kat Hong Kong. Sebagaimana sweet dan kuatnya chemistry diorang dalam drama begitulah kat luar. Sampai peminat harap sangat diorang couple.

Ok…mai saya cerita kenapa la saya suka sangat drama ni yang dah tersenarai dalam K Wave yang betul-betul melanda seluruh dunia. Dulu kan kecoh dengan Oppa Gangnam Style. Sekarang DOTS pulak.

  1. SHK ni memang sentiasa cantik kan? Cantik sangat. Lakonannya sebagai doktor yang tegas, berprinsip, komited dan sanggup buat apa sahaja untuk pesakitnya memang berkesan. SJK ni saya memang saya tak pernah kenal. Saya mula suka dia tapi saya paling suka tengok dia dalam drama haha. Karakter sebagai tentera yang berdisiplin, berkaliber, handsome, smart, berkarisma dan juga sangat komited dengan tugasan menjaga keselamatan negara memang sangat memukau! Tapi dalam masa yang sama dia juga ada sisi humor dan kelakarnya. Ish pendek kata sweet sangat dua orang ni disatukan. Tersengih-sengih tengok momen diorang berdua.

  2. Lagu OSTnya pun best di halwa telinga. Dah siap download pun huhu…Over! (Sambil buat entri ni pun sambil dengar lagu-lagunya).

  3. Jalan cerita yang berbeza. Percintaan antara seorang tentera dan doktor. Rasanya setakat saya layan drama Korea ni, tak ada lagi jalan cerita begini.

  4. Tak ada adegan makan-makan penuh meja yang biasa kelihatan dalam drama Korea. Tak banyak juga adegan makan.

  5. Sound effect yang superb masa adegan tembak-menembak, letupan, bunyi helikopter. Lengkap dengan elemen debar, cemas, manis, dan lucu.

  6. Skripnya yang menarik yang diakui sendiri oleh SJK.

  7. Sinematografi yang sangat cantik! Serius terutama adegan-adegan masa kat Uruk tu.

  8. Team production yang beri segala tenaga sepenuhnya. Kalau tak silap drama ni jalani penggambaran selama 285 hari. Lama kan? Perlukan kekuatan fizikal dan mental bukan? Good job team DOTS. Respect u alls walaupun tak kenal. Apa-apa kerja pun kalau kita buat dengan bersungguh-sungguh mesti hasilkan pulangan yang sangat memeberangsangkan dan kepuasan yang tak boleh digambarkan. Bukan?

  9. Saya paling kagum dengan adegan gempa bumi yang berlaku kat Uruk. Nampak real! Dan disebabkan peristiwa tu Big Boss dan Dr Kang saling jatuh cinta.

  10. Poster drama yang sangat cantik dan meaningful! Rasanya tertumpah perasaan kasih, sayang, cinta dan rindu Big Boss kepada Dr Kang. Perempuan sukakan bila lelaki ambil berat dan pamerkan perasaan sayang tu.

  11. Saya pun sukakan lakonan Jin Goo sebagai Sarjan Seo Dae Young. Karismanya sangat terserlah dalam pakaian tentera.

  12. Cuma satu yang tak berkenan dengan drama Korea sekarang ni. Banyak sangat adegan cium. Rasanya hampir dramanya mesti ada adegan ni. Dah macam cerita Barat dah. Saya lebih suka kalau hero dan heroin pamerkan kasih sayang dengan renungan mata atau pelukan. Tak sesuai nak tengok dengan anak-anak.

    Ok la itu sahaja. Saya memang berharap demam saya ni cepat kebah. Rasanya macam dah dok kat satu dunia lain sebab asyik memikirkan pasal DOTS. Eh entah apa-apa je kan? Huhu.. Dah la tiap2 hari layan OSTnya sama ada dalam kereta ataupun kat opis.

LoveDOTSCantik, kan? Katanya gambar ni diambil oleh salah seorang krew. SJK pun paling suka gambar ni.

DescendedSuka scene ni. Terserlah karismanya.

dots2Antara scene manis yang digemari

Tinggalkan Jawapan

