Hoho…berjalan la kito sekueknyo…

Hehe..tetiba tajuk gitu,,,boleh rasanya dengan entri kali ni. Kalau ikutkan entri dah tulis 3 minggu lepas tapi terperap dalam telefon. Oleh kerana hari ni saya cuti jadi bolehlah luangkan masa nak update blog. Inipun selepas dah siap mengemas beg, buat kerja rumah dan mandikan Tuah dan Saif.

Sehari 2 ni saya dok membelek tips-tips untuk  uruskan masa untuk wanita bekerjaya dan dalam masa yang sama nak pastikan urusan rumahtangga berjalan lancar. Yang paling penting, ada anak kecil tapi rumah tak macam tongkang pecah okey?? Hehe….

Memang kena akui dah ada ank 2 ni lagi berganda kesibukannya. Rasa macam tak cukup nafas. Saya ni pulak jenis nak buat semua kerja dalam satu masa. Pastu nak siap cepat tapi mesti puas hati.

Nak kata saya dapat buat semua kerja rumah, tak jugak. Kemas rumah wajib tapi kadang-kadang tak vakum. Dan sebab itulah saya memang kena minta tolong my adeng untuk buat. Sebut pasal my adeng saya bersyukur dia jenis yang able buat kerja rumah.

Memasak, membasuh, menyidai kain, basuh bilik air, mop lantai. Tapi mengemas dia kurang sikit. Walaupun selalunya kualiti kerjanya tak menepati piawaian saya tapi kira bolehlah dari tak buat langsung kan? Terima sajalah seadanya…:)

Ok…apa tips-tips yang saya cari ya? Saya cari bila masa mommies lipat kain? Gosok baju tiap-tiap hari atau seminggu sekali? Bab gosok baju serius cakap saya memang malas. Terpaksa sebab nak pakai kan? Memasak tiap-tiap hari ke atau macamana? Dan macam-macam lagilah…

Betulkan…kerja rumah ni tak pernah habis. Macam bakul kain kotor semalam dah kosong tapi hari ni dah penuh semula. Ni kira boleh tahan la sebab ada 4 orang je dalam rumah ni. Itu pun dok mengeluh jugak tak boleh bakul kain tu kosong sehari 2 kiki…memang tak mungkin lah kan?

Okey, selepas Zohor nak gerak ke Kerteh. Adik bongsu akad nikah lepas Maghrib. Dah selesai majlis kat sana nanti balik Pekan pulak sekejap. Pagi Sabtu sambung perjalanan ke Kluang pulak untuk majlis sepupu (anak adik sebelah ummi saya). Hmmm…agak2 penat tak? Tak pelah sekali sekala macam ni.

Jadi sebelum nak berjalan, macam biasa saya bersilat selesaikan semua kerja rumah dulu dari semalam hingga baru ni. Ini pun baju tak basuh lagi. Balik dari  Kluang keluarga saya nak lepak sekejap kat rumah.

Okey, sampai sini dululah entri kali ni. Ni pun menaip sambil riba Saif. Dah merengek-rengek pun.

bakul

Bakul bekalan makanan anak-anak

beg

Beg anak-anak dan ibu🙂

blender

Nak letak juga gambar blender yang baru dibeli semalam untuk solid food Saif sepanjang 4 hari ni. Blender comel yang senang dibawa ke mana-mana. Nanti saya usahakan entri untuk solid food Saif. 

Tinggalkan Jawapan

