Pengalaman naik pesawat & PrayforMH370

Rentetan peristiwa kehilangan MH370 saya nak share pengalaman saya naik flight.
Ish….kenapa macam tak best saja ayat saya ni?  Huhu….lama sangat tak membebel dalam tulisan. Ginilah jadinya.

Pertama kali terbaca tentang kehilangan pesawat MH370, saya tak ambil endah sangat sebab sangat yakin tempoh kehilangannya takkan lama. Tetapi bila dah masuk hari ketiga ni, memang rasa bimbang, risau, sedih, pilu mengenangkan nasib mereka. Nasib anak kapal, penumpang dan keluarga penumpang. Rasanya jantung mereka mesti sentiasa berdegup kencang.

Disebabkan kes tu, saya just nak share pengalaman saya naik flight. Kali pertama naik flight…time saya balik ke rumah keluarga mertua di Sarawak pada tahun 2006. Masa tu rasa ok dan tak ada rasa cuak dan segala macam rasa bimbang sebab yakin dengan penerbangan Air Asia. Lagipun masa tu dengan my adeng dan umi abah. Umi saya yang takut sebenarnya. So, kalau saya takut masa tu saya tak boleh tunjuk sangat nanti umi saya lagi takut. Alhamdulillah penerbangan kami selamat tiba di Sibu waktu tu.

Cuma…ada sekali peristiwa yang buatkan saya rasa fobia nak naik flight. Masa tu nak balik raya. Tuah takde lagi time tu. Tak ingat tahun berapa. Maybe 2008 sebab time tu naik pakai Air Asia. 2009 baru kita orang start balik naik MAS sebab my adeng dah keja kerajaan dan dapat waran tiket.

Pulak tu kitaorang tak dapat duduk sekali. Sedih! My adeng kat seat depan dan saya kat seat kedua belakang. Sebelah saya 2 orang budak muda lelaki. Saya duduk kat tepi tingkap. Cuaca memang tak berapa elok. Asyik berlanggar awan je. Memang sepanjang perjalanan saya berzikir je.

Sampai satu level, pesawat yang tengah terbang tu jatuh mendadak. Zup! Ibarat macam tu lah. Ya Allah saya dah menjerit Allahuakbar. Takut betul saya waktu tu. Saya dah bayangkan pesawat tu akan terhempas. Tapi alhamdulilah…pesawat tu dapat dikawal dan terbang seperti biasa. Dan disebabkan terlalu kerap melanggar awan saya termuntah. Dan selepas itulah saya rasa fobia sangat-sangat nak naik flight. Tapi nak buat macamana…saya memang kena balik kampung my adeng tiap-tiap tahun dan komitmen kerja yang perlukan saya terbang ke New Delhi, Bandung pada tahun 2010 dulu  dan beberapa penerbangan domestik lain.

Ya, selepas beberapa kali saya kena akur. Saya tak boleh terus fobia walaupun saya akui fobia tu masih belum hilang seratus peratus. Saya pegang firman Allah, kunfayakun. Kalau kita takut macamana pun kalau Allah tak jadikan apa-apa masa tu masih bernyawa lah kita. Tapi kalau once Allah dah berfirman kunfayakun, lari ke hujung dunia mana pun, kita tak mampu nak lari dari semua musibah yang menakutkan tu.

Saya pasti setiap orang ada pengalaman berbeza setiap kali naik flight. Untuk MH370, saya doakan semoga segala urusan pencariannya dipermudahkan, semua ahli keluarga diberikan ketenangan dan kesabaran dan semoga Allah melindungi semua anak kapal dan penumpang di dalamnya dan semoga juga mereka kembali dengan selamat.

prayformh370

Tinggalkan Jawapan

