Cikgu Eton Yang Sangat Kecoh

“Duduk!” Arahan Cikgu Eton terasa menggegar kelas. Orangnya sangat comel dengan saiz kecil molek dan berwajah keanak-anakan tetapi suaranya amat besar. Arif pandang Yus sambil mengangkat-angkat kening. “Kau kenapa? Nak gaduh?” ujar Zaimi dengan nada berbisik. Mereka duduk sebelah menyebelah sahaja. “Bodohlah kau ni. Aku bagi isyarat, tengok muka Cikgu Eton yang cun tu.” Nazar memuncung mulut tetapi tidak ketara. Tapi Cikgu Eton yang memang bertelinga lintah itu terus menegur dua orang murid yang menjadi sahabat baik itu. “Kamu berdua ni kenapa?” Cikgu Eton mampir ke meja mereka yang terletak di hadapan sekali di tepi pintu. Arif sengih macam kerang busuk. “Eh? Saya tak suruh awak senyum. Yus, apa yang kamu berdua bisikkan tadi? Tak habis-habis lagi bercakapnya?” Giliran Yus pulak tersengih. “Tak ada apa-apa cikgu. Cakap-cakap kosong saja.” Cikgu Eton berdehem.

“Baiklah, kelas. Hari ini kita belajar tentang perumpamaan.” Cikgu Eton buka buku nota lalu dibentangkan di atas meja. Berbaris-baris perkataan tertulis di dalam buku nota kecil itu. Kemudian buku yang mengandungi 1001 perumpaan yang baharu sahaja dibeli hujung minggu lepas. Cikgu Eton halakan pandangan ke seluruh kelas. Kelas ini nampak sangat bersih. Tidaklah sampai bersinar-sinar tetapi memang ketara kemas dan bersih dari sampah sarap. Jumlah murid yang seramai 27 orang itu dirasakan tidak terlalu sesak. Kebetulan pula bilik kelas di hujung bangunan A ini agak besar berbanding bilik kelas yang lain.

Dia terpandang seorang murid perempuan yang sedang menunduk. Murid itu duduk di meja paling belakang di tepi pintu. “Salmah!” Murid itu memang terkejut beruk. Entah apa yang ada di dalam mulutnya. Benda itu terpelanting dek kerana terkejut tahap maksima. “Awak makan ke, Salmah?” Murid yang bernama Salmah itu menggeleng-geleng. Adegan itu sangat menarik perhatian Arif dan Yus. “Habis tu? Apa benda yang terpelanting tadi?” Cikgu Eton masih tercegat di hadapan kelas. “Waktu rehat tadi awak tak makan ke sampai nak makan dalam kelas pulak?” “Tak, cikgu.” Suaranya terketar-ketar. Dia memang takut dengan Cikgu Eton. “Ish, awk ni. Dah rugi masa saya nak mengajar.” Dia menapak ke meja Salmah. Semua mata tertumpu ke arah Salmah yang sudah mula hendak menangis. Hidungnya mula memerah. Mulutnya sudah mulut mencebik. “Tak payah nak menangis. Bagitahu saya awak makan apa tadi?’ Dia pandang-pandang ke bawah meja Salmah. Mungkin makanan itu terjatuh di situ.

“Cuba jawab soalan saya ni.” Dia memang tidak puas hati. Padahal kelasnya bermula sebaik sahaja habis waktu rehat. Takkan tak cukup makan lagi? “Cikgu, Salmah makan coklat.” Lina yang duduk di hadapan Salmah menjawab. Entah ya, entah tidak jawapan sukarelanya itu. “Bukan cikgu. Dia makan ubat batuk. Ubat tu macam gula-gula. Abah dia baru hantar tadi sebab dia terlupa nak bawa tadi. Tekak dia banyak sangat kahak. Dah 2 minggu dia batuk, cikgu.” Elly yang rapat dengan  Salmah menjawab bagi pihak kawannya. Dalam hati rasa marah dengan Cikgu Eton yang kecoh tak tentu pasal. Cikgu Eton tunjuk muka geli dan muka selamba melindungi rasa bersalahnya. “Okey, kelas. Kita mulakan pelajaran hari ini.” Dia berjalan kembali ke hadapan kelas. Yus dan Arif terpaksa ketawa dalam hati.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s