Pelik dan hairan

Statement biasa bagi orang yang sudah lama tidak mengemaskini blog peribadinya…’dah lama tak update blog’. Sebab? Malas? Tak ada mood? Kerja pejabat yang menimbun? Aku memang ada sesuatu yang diluahkan tetapi aku kira apa yang aku rasa sekarang ni adalah terlalu peribadi. Tak mahu aku kongsikan dengan sesiapa yang mungkin pernah menjengah blog ini.

Cuma apa yang boleh kongsikan ialah situasi hangat yang berlaku di pejabatku saat ini. Dua isu besar yang aku kira sangat merisaukan dan membuatkan hati aku membengkak dengan cara pengurusan oleh individu-individu yang bertanggungjawab. Kecewa sebenarnya! Pemimpin tertinggi di tempat aku bekerja ni telah menerima surat tamat perkhidmatan yang terlalu awal dari tempoh tamat kontraknya. Pada mulanya aku kecewa dengan keputusan oleh pihak yang lebih berautoriti dan aku sedih kerana banyak juga yang dia telah sumbangkan kepada institusi ini walaupun hakikatnya banyak kepincangan yang sukar diperjelaskan. Namun segalanya mula berubah apabila pengkhabaran tentang kenaikan gred dan anjakan gaji berlaku tetapi terlalu banyak isu yang boleh dipersoalkan kerana ada yang berhak memperolehinya tetapi nama mereka tidak tersenarai. Tiada kriteria yang jelas tentang kenaikan tersebut. Aku bingung dan keliru dengan cara pengurusan sumber manusia.

Di mana letaknya amanah yang Allah s.w.t galaskan atas bahu mereka? Lupakah mereka itu? Angin yang membawa udara hangat ini mula menjadi buah mulut semua kakitangan. Yang memperolehi kenaikan tersebut sudah tentulah mendiamkan diri. Namun ada juga yang menerima kenaikan tetapi kenaikan yang tidak wajar. Tidak wajar dalam dua aspek. Aspek pertama kerana mereka bukanlah golongan yang kuat bekerja tetapi dipilih untuk tersenarai. Aspek kedua, mereka yang bertungkus lumus bekerja tetapi hanya memperolehi sedikit sahaja kenaikan. Aduh! Aku cukup-cukup bingung!

Tinggalkan Jawapan

