Siti Yang Suka Bersyahdu

Siti duduk atas kerusi kayu  mengadap pokok limau yang tumbuh lebat di tepi rumah ibu mertuanya itu. Petang makin tua. Warna mentari yang sudah mahu menyembunyikan diri sudah mempamerkan calitan indah di kanvas alam. Lebat betul buahnya tahun ni, bisik hati Siti. Tapi dia tidak begitu menggemari buah limau. Kalau yang bergayut-gayut buah epal, anggur atau manggis dah lama dia petik dan makan sepuas-puas hatinya. Siti sengih sorang-sorang. Seronok juga mengelamun melayan perasaan ni. Kesempatan waktu cuti nilah dia boleh duduk rehat sepenuhnya macam ni. Kalau dah mula kerja, rasa nak makan dan masa untuk diri sendiri pun tak ada. Semua kerja nak mengejar dateline. Siti tiba-tiba teringatkan sesuatu. Dia menjenguk-jenguk mencari kelibat suaminya yang rasanya tadi berdiri kat depan pintu rumah. Tak ada, agaknya dah masuk rumah. Dia meneka sendiri. Anaknya dah dibawa berjalan oleh datuknya naik motor keliling kampung. Sekejap lagi tu baliklah sebab dia memang faham sangat dengan bapa mertuanya yang tak akan berada di luar rumah di waktu senja menjenguk diri.

“Awak…” Siti panggil sang suami dengan suara yang agak nyaring. Dia takut suaminya itu berada di bahagian belakang rumah. Tiba-tiba dirasakan belakangnya dipegang. “Ya Allah, terkejut saya. Macamana awak boleh ada kat belakang saya pulak ni?” Siti marah. Adnan tersengih melihat wajah isterinya yang memang penakut itu. “Takut tapi dok mengelamun kat luar petang-petang macam ni.” Siti hanya diam. “Saya tunggu Alaudin balik.” Dia memberi alasan. Adnan melabuhkan duduk di sisi sang isteri kemudian mengerlus lembut rambut Siti yang panjang mececah bahu itu. “Saya tahu, awak penat. Penat layan saya, anak, buat kerja kat pejabat, kat rumah lagi. Duduk kat sini awak memang boleh rehat sebab mak tu memang sayang habis kat awak.” Siti senyum tapi dia sendiri tak ambil kesempatan untuk tidak langsung melakukan apa-apa kerja. Kadang-kadang dia rasa bertuah kerana mempunyai ibu dan bapa mertua yang amat menyayanginya walaupun sebelum mengahwini Adnan, dia bukanlah gadis pilihan untuk dijodohkan dengan anak lelaki bongsu mereka itu. Namun, benarlah bagai dikata, keikhlasan dan kasih sayang yang dipemerkan kepada seluruh ahli keluarga Adnan terbayar. Dia bersyukur kerana diterima dan disayangi sebegini.

“Tu Alaudin dah balik.” Tunjuk Adnan ke arah motosikal ayah yang masuk ke perkarangan rumah. Siti bingkas bangun, mendapatkan anak sulungnya yang berusia 2 tahun. “Pergi mana tadi, sayang?” Dia mengepang tangan, menarik perlahan Alaudin yang berdiri di dalam raga motor. “Pergi pantai, ummi.” Si kecil itu tergelak-gelak. “Hmm, yalah. Jom, kita mandi sayang.” Dia mendukung Alaudin. “Yea, yea, Adin nak mandi.” Siti tak pernah memanggilnya begitu tetapi si kecil itu sendiri yang suka membahasakan dirinya begitu. Pandai.  Siti terus ke bilik mandi. Sekejap lagi dia sediakan juadah makan malam sebagaimana yang diminta oleh suaminya. Kangkung goreng belacan dan ayam goreng bersalut tepung. Ringkas.

Siti suka berbual dengan anaknya setiap kali memakaikan baju kepada Alaudin selepas mandi. “Alaudin sayang atuk dengan nenek?” Dia ingin menguji. Adakah si kecil itu sudah mengerti kasih dan sayang dalam umur mudanya itu. “Sayang. Sayang sangat. Macam ummi dengan babah sayang atuk dengan nenek la.” Siti jadi sebak. “Nanti dah besar Adin nak jaga ummi, babah macam ummi dengan babah jaga atuk dan nenek. Adin sayang semua.” Siti cium pipi Alaudin. Tidak disangka pemerhatian di kecil begitu tajam. Dia nampak kasih sayang yang mengalir dalam lingkungan keluarga ini.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s