Dah Nak Raya

Betullah ya…pejam celik pejam celik, dah nak ke penghujung Ramadhan. Rasa sedih pun ada sebab bulan Ramadhan ni memang rasa lain sangat. Rasa tenang dan seronok walaupun berada dalam keadaan lapar, kan? Lebih kurang 3 atau 4 hari lagi kita akan beraya tapi suasana tu tak terasa sangat. Bila dengar lagu raya, naiklah mood sikit. Lain kan suasana raya dulu dengan sekarang.

Hmmm..raya ni aku akan beraya di kampung my adeng nun..kat Sarawak. Insya Allah, hari Jumaat ni aku akan terbang dari LCCT ke Sibu naik Air Asia. Teruja tak? Biasa saja kot. Tak tahulah nape…mungkin sebab suasana raya diorang kat sana lain. Tak semeriah macam kat Semenanjung. Yalah, malam raya kitaorang boleh relaks lagi tak buat apa-apa. Tapi, disebabkan aku nak rasa juga makanan raya, my adeng suruh buat sendirilah apa yang aku nak makan. Sebelum-sebelum ni aku pernahlah rebus ketupat segera, buat kuah kacang dan masak rendang daging. Barulah terasa sikit. Diorang kat sana tak ada makanan berat di pagi raya. Tengahari pun diorang dah makan nasi macam biasa. Selalunya kalau kat rumah Pekan, raya pertama tu memang kitaorang pulun makan nasi daganglah, laksalah, nasi minyaklah, sotolah yummm sedapnya…Hari raya kedua baru masak macam biasa. Perut melayu ni mana boleh kalau tak menjamah nasi putih, kan?

Lepas sembahyang raya, kitaorang makanlah apa yangdah dimasak. Lepas tu tunggu tetamu yang datang. Dalam lepas Zohor, baru gerak pergi rumah saudara mara my adeng. Hidangan yang sama di setiap rumah ialah kek lapis. Kalau ada kek yang lain daripada rumah mak mertua aku aku makan le. Kalau tak, tunggu balik rumah, sambung makan lagi. Bab makan kek lapis Sarawak ni memang puaslah kalau duduk sana. Macam-macam bentuk, macam-macam lapis, macam-macam warna boleh dinikmati sama ada yang berkukus ataupun dibakar. Hehehe.

Nantilah aku update cerita raya tahun ni pulak. Aku akan berada di sana dari hari Jumaat ni sampai 30hb 9.

kek sarawak

hari-raya

Tinggalkan Jawapan

