Beli belah Lagi?

Hehe..hari Sabtu kat rumah sahaja sebab my adeng ada kerja pejabat sikit. Aku memang relaks betul aritu. Petang pulak, memang tak masak. Kitaorang pergi pasar Ramadhan kat LRT Wangsa Maju tu. Aku dah aim nak beli gulai kawah. Bila tanya harga, RM5 sepaket. Entam sajalah, dah teringin nak makan. Lepas tu beli  sotong goreng kunyit, kuih burger Malaysia ngan bingka ubi. Nampak macam sedap lah. My adeng lak beli donut ngan ayam percik. Banyak kan? Entahlah…aritu lapar semacam je. Hmm..yalah, kitaorang tak sedar sahur sebab dah pergi makan kat gerai pukul 2 pagi tu.

Sampai rumah, set up untuk berbuka. My adeng  bancuh air bandung. Bila azan, apa lagi serang la. Lauk-lauk semua ok. Cuma yang malangnya kuih-kuih semua tak sedap. Kecewanyalah. Kenapalah sampai hati jual makanan macam tu? Lastnya buang sajalah kuih-kuih tu.Huhu.

Dah lepas solat tarawih, kitaorang layan tengok tv. Aku dok menunggu cerekarama pukul 10. Anna Maria, lakonan Fahrin Ahmad ngan Elly Mazlein. My adeng macam ajak minum kat Bangi Kopitiam. Tapi, aku rasa kenyang sangat. Aku cakaplah, pergilah lepas drama habis. Tak lama, dia bersiap. Mungkin nak beli makanan ringanlah tu. Tak lama, dia balik dengan sebungkus plastik Petronas. Mengadaplah kitaorang depan tv makan kacang. My adeng enjoy tengok cita tu. Aku pun bukan semua cita aku layan. Mana yang aku rasa best aku layan la. Kredit untuk lakonan Fahrin dan Elly yang bersahaja.

Hari minggu, seawal pagi kitaorang gerak ke Mydin Subang Jaya. Nak beli biskut raya, nak bagi kat rumah Pekan ngan Sarawak. Aku beli 6 bekas kuih. 3 untuk rumah Pekan, 3 untuk rumah Sarawak. Lepas bayar kitaorang gerak ke satu lagi destinasi. My adeng tak bagitahu pun nak pergi mana tapi aku dah boleh agak bila tengok signboard ke Putrajaya. Dia pun dok ajak aku pergi Pasar Borong Putrajaya. Destinasi kitaorang ialah ke jualan gudang kat Persint 2, Putrajaya. Ramai jugak orang kat sini. Tak adapun yang kitaorang beli cuma 4 tin nescafe yang dijual dengan harga RM5 untuk 4 tin tu dan sebungkus milo. Berasak-asak orang kat sana. Sendat, padat. Balik dari situ kitaorang singgah Giant Taman Permata. Nak beli lauk untuk masak. Baru sehari makan makanan kat pasar Ramadhan, tekak aku dah rindu masakan rumah.

Pastu kitaorang singgah kedai jual makanan ringan, kacang dan kerepek kat kawasan tu jugaklah. My adeng beli makanan untuk rumah Sarawak. Rumah Pekan tak payahlah sebab aku tahu adik-adik aku mesti belikan nanti. Fuh, tekak rasa dahaga dan perut dah mula rasa lapar. Masa tu dah pukul 2 lebih. Dari situ, pergi Taman Melawati pulak, ambil seluar baju Melayu dan kain sampin my adeng.Keluar dari kereta, bukan main banyak plastik yang aky bawak. Shopping sakan ni.

Sampai rumah, aku terus sembahyang Zohor. Disebabkan kain kotor dah penuh bakul, aku pusingkanlah mesin basuh tu. Nak relaks kejap. Rasa macam dah tak ada tenaga. My adeng dah selamat tidur dah kat ruang tamu. Aku pulak sempat baca suratkhabar dulu. Sedar tak sedar aku dah tertidur. Tersedar pukul 4 lebih. Rasa lambat pulak jam ni bergerak. Aku lepak kat ruang tamu sekejap sampai pukul 5. Lepas tu solat Asar. Hm…masa untuk memasak dah tiba dan bermulalah tugas aku menyiapkan juadah berbuka puasa. Aku masak asam pedas ikan kembung yang aku ubah sikit resepinya, kacang buncis goreng dengan udang dan ikan kembung goreng kering. Air pulak…teh o ais. Itu pun dah cukup menyelerakan. Adik-adik aku datang berbuka puasa kat rumah. Tambah lagi makanan, ayam percik ngan murtabak.

Aku rasa macam dah tak ada barang yang nak dibeli tapi rasa macam ada. Alamak, bila kerja-kerja membeli belah nak habis ni?

Tinggalkan Jawapan

