Baju Yang Dibeli

Sabtu yang lalu, my adeng ajak aku pergi Jalan Tar, nak cari baju raya dia.  Aku pulak? Masih belum tetapkan baju apa aku nak pakai tahun ni. Dah tak nak pakai kurung Pahang sebab tahun lepas dah pakai. Baju kurung macam boring je. Hehehe. Tapi hati aku teringin nak pakai baju kurung Kedah. Tapi, kalau nak cari baju dah siap dah pastinya tak ada. Nak hantar tempah? Sapa yang nak amik? Huhuhu. Terpaksalah aku pendamkan keinginan aku ni. Semua ni disebabkan tak rasa mood raya lagi sebelum ni sebab tu tak buat apa-apa perancangan dan persiapan. Warna tema pun kitaorang tak putuskan nak pakai warna apa.

Mula-mula kitaorang round Kompleks Campbell, my adeng nak survey kasut. Aku follow sajalah. Dah dapat rasa, ini merupakan pusingan memantau harga dan design dulu. Lepas dah habis jenguk semua kedai, dia kata, ni kita tengok dulu. Kalau ada yang berkenan karanglah beli. Aku senyum aje la. Pastu dia ajak pergi Sogo. Huhu. Dalam hati, alahai sah-sah seramai-ramainya orang kat situ. Sampai kat seberang dari Sogo tu, hari Sabtu dan Ahad tu untuk jemputan saja. Jadi, kenalah batalkan niat untuk masuk ke dalam. Yes. Hehehe.

Kemudian kitaorang mulalah start merayau ke tapak pasar malam Jalan Tar, mencari bajunya. Dari Kompleks Campbell tu hinggalah ke Masjid India. Pastu sambung depan Semua House. Semua House pun kitaorang masuk. Mula-mula orang tak ramai sangat. Masa tu dalam pukul 10 lebih.  My adeng dah aim satu kedai setelah melakukan pemantauan terperinci. Hehe. Dia kata nak beli baju warna pink. Hmm…aku pun follow aje. Masa nak patah balik pergi ke kedai yang dia dah aim tu, orang makin ramai, lorong tu dah makin sesak. Terpaksa buat tak tahu saja, kalau dipikirkan boleh pengsan rasanya. Pulak tu, dua kali aku terpijak selipar dia. Akhirnya selipar yang dah sedia uzur tu pun putus, langsung tak boleh pakai. Dia nak pergi betulkan dulu tapi tak ada so, belilah selipar baru. Aku tunggu kat kawasan tu sambil usya baju untuk aku pulak. Aku dah buat keputusan nak pakai kurung moden tahun ni. Hehehe. Ada yang berkenan, tapi harganya dah lebih dari bajet. aku Ish, tak boleh, tak boleh. Tak apalah, setelkan dulu baju my adeng.

Bila my adeng datang semula kitaorang ke kedai. Cuba dan pilih, bertukar tanganlah baju melayu dan kain sampin dengan duit RM135. Rasanya harga tu munasabah. Baju my adeng dah selesai. Rasanya memang tak larat dah nak harung kesesakan kat situ. Jam pun dah pukul 1 lebih. Jadi, kitaorang balik. Nak cari baju aku area Wangsa Maju ke. Kitaorang singgah Carrefour Wangsa Maju. Mak aiii ramainya orang nak beli baju kurung moden ni rupa-rupanya. Sesak kedai-kedai kecil yang ada di sepanjang lorong antara kedai-kedai besar kat situ. Aku masih boleh bertahan tetapi harganya lebih mahal dari Jalan Tar tadi. Dahlah tak ada warna yang aku nak. Huhu.

Dari situ, ingatkan my adeng terus drive balik rumah, rupa-rupanya dia singgah kat pusat membeli belah baru tak jauh dari Carefour tu, Wangsa Walk. Tak siap sepenuhnya tapi hairan dah dibuka kepada orang awam. Kat sini, kitaorang cari kasut. Hmm..tak ada yang berkenan gak. Kedai pun tak banyak lagi yang buka. Sampai rumah, kitaorang rehat sementara tunggu waktu untuk masak. Tiba-tiba aku terfikir, aku ada satu baju kurung warna pink yang ummi aku baru siap jahit. Aku memang nak pakai baju tu masa beraya nanti tapi tak sangka lak my adeng pilih warna pink tahun ni. Hmm..daripada aku membazir baik aku pakailah baju tu raya pertama nanti, sedondon dengan my adeng. Baju kurung pun baju kurunglah, kan? Boleh aku gunakan duit tu untuk benda-benda lain yang baru aku rancang nak beli sempena sambutan raya ni.

pink colour

Tinggalkan Jawapan

