Kek Batik Made By Me

Semalam ada kawan lama tanya melalui chat facebook, macamana caranya nak buat kek batik sebab dia teringin nak makan. Nasib baik aku tahu cara buat sebab zaman budak-budak dulu aku pernahlah buat kek tu. Aku pun dengan senang hati memberikanlah resepi tu pada dia. Lepas dah taip resepi tu pada dia, aku pulak teringin nak makan kek tu. Jadi, aku pun merancang nak beli bahan yang belum ada kat rumah iaitu biskut marie dan nak beli kandos, untuk bahan tambahan.

Sampai kat kawasan rumah, aku singgah Petronas beli barang tu. Sampai rumah, aku solat Asar dulu. Lepas tu barulah bermulanya operasi aku. Bahan-bahan yang aku guna; 1 paket kecil  milo, 1 tin susu pekat, sedikit marjerin, 1 cawan air, satu bungkus biskut marie dan 6 keping coklat kandos.

Mula-mula masukkan air, milo dan susu ke dalam periuk. Kemudian mula kacau di atas api sederhana. Kandos tu dah boleh masukkan dah. Kacau dan kacau sampai adunan jadi likat. Bila dah pekat sikit, tutup api dan sejukkan dalam seminit dua. Biskut marie tadi patahkan dua atau 4. Terpulang kepada citarasa masing-masing. Kemudian masukkan biskut tu ke dalam adunan milo tadi. Kacau sampai sebati. Lepas tu masukkan dalam loyang dan padat-padatkan. Dah siap. Pastu masukkanlah dalam peti ais. Tak nak letak dalam peti ais pun boleh. Aku tak sempat nak snap kek yang aku dah buat tu. Tak apalah, aku copy gambar dalam internet sajalah. Hehe. Sama je rupanya tapi mungkin rasa saja yang berbeza kot.

kek batik

Tinggalkan Jawapan

