Tulisan Tanpa Tajuk

Pagi Isnin itu, rutin kerja harian dirasakan membosankan. Melihat timbunan dokumen dan fail yang perlu diteliti membuatkan dia mengeluh. Terasa mahu melarikan diri dari semua itu tetapi kecintaan pada kerjaya menghalang dia melakukan kerja yang tidak masuk akal itu.

Dari pintu kaca biliknya, dia melihat pembantu tadbirnya memegang beberapa buah fail yang berkehendak kepada semakan dan tindakannya. Dia cuba senyum, memujuk hati supaya melupakan rasa bosan yang membelenggunya ketika ini. Perlu mengakui, inilah kehidupan. Dia memberi isyarat menyuruh gadis lepasa kolej swasta beberapa bulan lalu itu masuk. Gadis itu tampak manis dengan kebaya ketat polos berwarna hijau lumut. Tidak seperti hari-hari biasa di mana gadis bernama Suraya itu lebih senang mengenakan blaus dan seluar slack.

“Wah! Cantik awak hari ni,”puji Madeehah. Dia sebenarnya jarang memuji tetapi sekiranya pemandangan yang terbentang di hadapan menarik matanya, dengan mudah pujian terlontar dari bibirnya. Suraya senyum malu. “Biasa sajalah, kak. Sesekali tukar imej.” Suraya membalas senang. Dia menghulurkan tiga buah ABBA fail kepada Madeeehah. “Ini fail sebut harga buku Pesona Pengantin, senarai buku terkini keluaran syarikat kita dan resume untuk pembantu Encik Rashidi. Encik Rashidi minta Kak Dihah pilih sebab Kak Dihah yang ketuai temuduga hari tu.” Madeehah mengangguk faham.

“Lagi satu, tadi saya terima panggilan daripada syarikat percetakan Pantas Pintar. Macam biasa mereka nak datang untuk hantar profil syarikat mereka. Dah 2 kali mereka telefon, minta tetapkan temujanji dengan Kak Dihah. Tapi disebabkan Kak Dihah tak ada kat pejabat saya minta mereka datang hari ni lah.” Lancar Suraya memberi maklumat. Madeehah tidak menafikan kebolehan PR gadis itu walaupun dia masih belum menerima diplomanya. Rezekinya murah, belum lagi konvokesyen sudah mendapat pekerjaan. Madeehah menyandarkan tubuh ke kerusi. Dia cuba mengingat nama pencetak yang disebut oleh Suraya tadi. Nama itu seperti biasa didengari. Suraya seperti memahami reaksi Madeeehah.

“Bukankah Pantas Pintar tu adalah syarikat percetakan bumiputera terbesar di Malaysia, kak?” Dia masih berdiri walaupun telah disuruh duduk oleh Madeehah tadi. Dia tahu Madeehah tidak menganggapnya sebagai pekerja bawahan kerana sejak hari pertama dia melapor diri, Madeehah tidak membenarkan Suraya memanggilnya dengan gelaran cik atau puan. Cukup dengan kakak sahaja. Suraya senang dengan gadis tinggi lampai yang amat komited dengan kerjanya itu.

“Ya..betul. Baru Kak Dihah ingat. Pukul berapa temujanji tu, Aya?” Madeehah ingin mendapatkan kepastian. “Pukul 10 pagi. Nak saya sediakan makanan dan minuman ke, kak?” Suraya bertindak seperti seorang setiausaha. Madeehah tergelak. “Aya, Aya. Jangan susahkan diri awak. Nanti saya jemput mereka makan di restoran hujung lot kedai ni sajalah.” Suraya senyum malu. Mukanya yang putih kuning memerah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s